Tuesday 20 December 2011

Rindu! Lama tak buat nasi lembik untuk abah...


 

            Tengahari. Balik kelas rasa lapar. So, aku pun terus masak nasi express (rice cooker) and buat sup ayam. Siap! Time makan nasi dengan sup, tiba-tiba aku teringat nasi lembik yang selalu aku buat untuk abah masa bulan puasa yang lepas. Gigi abah dah tak kuat sangat untuk makan nasi biasa. Abah lagi selesa dan suka makan nasi lembik. Tapi, kadang-kadang aku terlupa dan terlewat buatkan abah nasi tu. Nampak muka abah terkilan. Aku cuba bayangkan diri di tempat abah. Mesti abah sedih sebab orang macam tak faham keadaan abah. Maaf abah. 

           Sambil makan, aku teringat. Sudah hampir 3 bulan aku tak balik kampung. Terus hati aku rasa sayu. Abah dah tua rupanya. Tapi aku macam tak sedar. Aku tak rasa abah dah tua.  Mungkin sebab abah masih mampu  bangun dan menjalani rutin harian seperti biasa. Padahal kudrat abah, siapa yang tahu. Ada masa-masa tertentu, aku lihat abah terbaring lesu. Petanda memang tak berdaya untuk bangun. Tapi, jarang dia begitu. Biasanya, abah akan bangkit seawal pagi dan keluar mencari rezeki. Aku tahu abah dah tak larat sangat. Tapi abah gagahkan jugak diri. 

            Abah pernah cakap, tak guna cerita pada orang kita tak larat/ tak sihat. Orang tak faham sebab orang tak ada dalam situasi kita. Sedih aku dengar. Abah, maaf sebab terlalu lambat anakmu ini mampu berjasa mencari rezeki sebab aku masih study. Aku tahu besar harapan abah untuk lihat aku dapat degree. Impian abah dah lama terpasang pada abang-abang. Tapi kecewa. Abah, sabarlah. Ini ujian Allah untuk abah. Semoga abah tabah. Abah, doakan anakmu ini berjaya merawat duka di hati abah. Mampu menjadi anak yang solehah, berguna pada diri, keluarga, bangsa dan agama. Insya Allah. Aku bukan sempurna. Oleh itu, aku perlukan doa abah agar redha Allah sentiasa bersama. Amin ......   

1 comment: