Sunday 1 January 2012

Surah Al-Kahf, 47-49

Assalamualaikum .....
Morning semua! Alhamdulillah, berkat keazaman yang kuat dan pertolongan Allah, akhirnya dapat jugak wani bangun subuh. Hehe... nampak sangat susah nak bangun subuhkan. 

1.1.2012
Wani dah bertekad tak nak malas-malas lagi. Nak kuatkan diri. Nak lawan nafsu yang selalu membuak-buak ni. Amboooooi! statement. Hahaha... Ye dak ... Nafsu tu kan musuh utama kita. Antara jihad terbesar adalah melawan hawa nafsu tau sebab manusia dan nafsu tak dapat dipisahkan. Nafsu tu macam-macamlah kan ... Tak tahu boleh google sebab malas nak terang panjang-panjang.

Lepas solat subuh tadi, sempat baca quran sikit. Sikit jew. Tu pun bukan senang sebab nafsu beria-ia tak nak baca quran. Huuui! Malas betul. Lawan! Lawan! So, jom kita renung sama-sama ayat ni; 

Surah Al-Kahf, 47-49

47.Dan (ingatlah) pada hari (ketika) Kami perjalankan gunung-gunung dan engkau akan melihat bumi itu rata dan Kami kumpulkan mereka (seluruh manusia), dan tidak Kami tinggalkan seorang pun dari mereka.

48.Dan mereka akan dibawa ke hadapan Tuhanmu dengan berbaris. (Allah berfirman),"Sesungguhnya kamu datang kepada Kami, sebagaimana Kami menciptakan kamu pada pertama kali; bahkan kamu menganggap bahwa Kami tidak akan menetapkan bagi kamu waktu (berbangkit untuk memenuhi) perjanjian."

49.Dan diletakkanlah kitab (catatan amal), lalu engkau akan melihat orang yang berdosa merasa ketakutan terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya, dan mereka berkata, " Betapa celaka kami, kitab apakah ini, tidak ada yang tertinggal, yang kecil dan yang besar melainkan tercatat semuanya," dan mereka dapati (semua) apa yang telah mereka kerjakan (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menzalimi seorang jua pun.  

Sekarang, cer pejam mata ; 

  • Bayangkan bumi jadi rata !
  • Bayangkan gunung-gunung akan bergerak ! Gunung weh! 
  • Bayangkan kita semua berkumpul. Saya, awak, dia dan semua. Mungkin sekarang saya tak pernah jumpa awak, awak pun tak pernah jumpa saya. Tapi nanti kita akan berkumpul sama-sama walau kita tak pernah jumpa.
  • Bayangkan kita semua akan menghadap Allah ! Dah bersedia ke? Oh! Tak !!!
  • Bayangkan apa yang kita buat, semua tertulis. SEMUA. Dan saya yakin, antaranya adalah saya yang sedang tulis entry ni dan awak yang tengah baca entry ni. Wow ! Hatta kita ada diari pun, tak mampu kita tulis semua kan.
Jadi, renung-renungkan dan selamat beramal ! 
Photobucket
0 Comments
Comments

0 comments:

Post a Comment